საგნები რომელზეც არ უნდა იდარდო – სკოტ ფიცჯერალდის წერილი შვილს
January 10th, 2013 | by ოთხი მოტივი
ერთხელ სკოტ ფიცჯერალდმა თავის 11 წლის გოგონას წერილი მისწერა.
არსებობს საგნები, რომელზეც უნდა იდარდო:
ეს არის შენი მხნეობა,
უბიწოება,
ეფექტურობა,
ოჯახი,
განათლება,
იდარდე ამაზე…
და ასევე არსებობს საგნები, რომელზედაც არ უნდა სწუხდე:
ეს არის პოპულალური აზრები,
ფუფუნების საგნები,
წარსული და მომავალი,
ტრიუმფი,
დამარცხება, თუ იგი შენი შეცდომიდან არ მომდინარეობს,
მამაკაცები,
იმედგაცრუებები,
სიამოვნება,
და კმაყოფილება.
საკითხები, რომელზეც უნდა დაფიქრდე:
რა მიზანი მამოძრავებს?
და რამდენად კარგი ვარ ჩემს თანატოლებთან შედარებით?
1. ვცდილობ თუ არა ჩემი სხეული და გონება საჭიროებისამებრ გამოვიყენო, თუ არ ვაკეთებ ამას?
2.რამდენად განსწავლული ვარ?
3. შემიძლია თუ არა გავუგო ადამიანებს და მქონდეს ურთიერთობა მათთან?
ერთხელ სკოტ ფიცჯერალდმა თავის 11 წლის გოგონას წერილი მისწერა.
არსებობს საგნები, რომელზეც უნდა იდარდო:
ეს არის შენი მხნეობა,
უბიწოება,
ეფექტურობა,
ოჯახი,
განათლება,
იდარდე ამაზე…
ეს არის შენი მხნეობა,
უბიწოება,
ეფექტურობა,
ოჯახი,
განათლება,
იდარდე ამაზე…
და ასევე არსებობს საგნები, რომელზედაც არ უნდა სწუხდე:
ეს არის პოპულალური აზრები,
ფუფუნების საგნები,
წარსული და მომავალი,
ტრიუმფი,
დამარცხება, თუ იგი შენი შეცდომიდან არ მომდინარეობს,
მამაკაცები,
იმედგაცრუებები,
სიამოვნება,
და კმაყოფილება.
ეს არის პოპულალური აზრები,
ფუფუნების საგნები,
წარსული და მომავალი,
ტრიუმფი,
დამარცხება, თუ იგი შენი შეცდომიდან არ მომდინარეობს,
მამაკაცები,
იმედგაცრუებები,
სიამოვნება,
და კმაყოფილება.
საკითხები, რომელზეც უნდა დაფიქრდე:
რა მიზანი მამოძრავებს?
და რამდენად კარგი ვარ ჩემს თანატოლებთან შედარებით?
1. ვცდილობ თუ არა ჩემი სხეული და გონება საჭიროებისამებრ გამოვიყენო, თუ არ ვაკეთებ ამას?
2.რამდენად განსწავლული ვარ?
3. შემიძლია თუ არა გავუგო ადამიანებს და მქონდეს ურთიერთობა მათთან?
რა მიზანი მამოძრავებს?
და რამდენად კარგი ვარ ჩემს თანატოლებთან შედარებით?
1. ვცდილობ თუ არა ჩემი სხეული და გონება საჭიროებისამებრ გამოვიყენო, თუ არ ვაკეთებ ამას?
2.რამდენად განსწავლული ვარ?
3. შემიძლია თუ არა გავუგო ადამიანებს და მქონდეს ურთიერთობა მათთან?
ბავშვის თამაში ფსიქოლოგთა გადმოსახედიდან
February 3rd, 2014 | by ოთხი მოტივი
თამაში ბავშვის ყოველდღიური ცხოვრების განუყოფელი ნაწილია,ის ადამიანის ცხოვრების მთელ მნიშვნელოვან პერიოდს,ადრეული ხანის ბავშვობას უდევს საფუძვლად.ის ერთადერთი ძირითადი პრაქტიკის ფორმაა,რომლის ნიადაგზეც მისი განვითარება მიმდინარეობს.სწორედ თამაშის საშუალებით ახერხებს ბავშვი სოციალიზაციას, სენსორული პროცესების, ფსიქო-ფიზიკური ძალების და კოგნიტურ განვითარებას. ამიტომ არც არის გასაკვირი ის ფაქტი,რომ თამაშის პრობლემა დიდი ხანია მკვლევართა განსაკუთრებულ ყურადღებას იპყრობს. ეს თემა ბევრი ფსიქოლოგისათვის კამათის საგანი შეიქნა, რადგან თამაშის მიზეზს სხვადასხვაგვარი ინტერპრეტაცია მიეცა. მაგალითად, სპენსერის აზრით ბავშვი დაგროვილი ჭარბი ენერგიის განსატვირთად თამაშობს. გროსის მოსაზრებით თამაშით პატარა მომავალი სერიოზული ცხოვრებისათვის ემზადება.ბიულერი თამაშის მიზეზს სიამოვნებას მიაწერს. შტერნის აზრით თამაშის შესახებ ყველა არსებული თეორია შეიძლება სამად დაჯგუფდეს იმის მიხედვით, თუ რასთან დავაკავშირებთ თამაშს-სუბიექტის აწმყო მისწრაფებებთან და ინტერესებთან, წარსულიდან მომდინარესთან თუ მომავალთან.
აწმყოს თეორიებს განეკუთვნება ზემოთხსენებული სპენსერის თეორია,დასვენების თეორია,რომელიც თამაშს დასვენებად მიიჩნევს.ადლერის თეორია-ხაზს უსვამს ბავშვის სისუსტეს,რომელიც ამ სისუსტის კომპენსაციას ფანტაზიებში წასვლით,კერძოდ თამაშით ახერხებს.ფროდისი თეორია-თამაშის შინაარსში სქესობრივი მისწრაფება უნდა ვეძიოთ.
წარსულის თეორიები:სტენლი ჰოლი მიიჩნევდა,რომ იმ ტენდენციების სათავე,რომელიც თამაშის პროცესში პოულობს გამოვლენას,კაცობრიობის წარულში უნდა ვეძიოთ.
მომავლის თეორიებს განეკუთვნება:გროსის თეორია,შტერნის თეორია,რომელსაც იგი პერსონალისტურს უწოდებს.მისი აზრით თამაში ისეთი პროცესია,რომელიც აწმყოსა,წარსულის და მომავლის ტენდენციებს შეიცავს.თამაში წინასწარი ვარჯიშია ჩვენი შესაძლებლობებისა.შტერნის თეორია სხვებისგან ეკლექტიკური ბუნებით გამოირჩევა.მომავლის თეორიებს განეკურნება დიმიტრი უზნაძის ფუნქციონალური ტენდენციის თეორია,რომლის მიხედვით თამაში ინტროგენური ქცევის ფორმას განეკუთვება,რადგან ის ბავშვის შინაგანი მოთხოვნილებიდან მომდინარეობს.ამას ფუნქციონალური ტენდენცია განაპირობებს,ანუ ბავშვს არსებული ფუნქციების ამოქმედების ტენდენცია აქვს რასაც თამაშით ახერხებს.
კრაიგის მიხედვით პატარებს ორი სახის თამაშის ფორმა ახასიათებთ ჩვილობისას, ესენია: საგნობრივი, ექსპერიმენტული თამაში: 5 თვიდან როდესაც ბავშვი იწყებს ნივთების ტაცებას,პირში ჩადებას და მთავრდება 3წლის ასაკში მიბაძვისა და ფანტაზიორობის რთული ფორმების ჩამოყალიბებით.თავიდან მათ არ ესმით საგნების დანიშნულება,ათვარიელებენ,ამოწმებენ.შემდეგ ცდილობენ ისარგებლონ ამ საგნით დანიშნულებისამებრ, მაგალითად თითქოს ლაპარაკობენ ტელეფონზე.
ილუზიების თამაში-ეს ფორმა იწყება ორი წლიდან (ბავშვი ფანქარს იდებს პირში ვითომ სიგარეტს ეწევა) თუმცა მისი გამოვლენის ცალკეული შემთხვევები 1,3 წლიდანაც გვხვდება.ბავშვები უკვე ანიჭებენ თამაშში გამოყენებულ საგნებს მნიშვნეობას.
სკოლამდელი ასაკის ბავშვებისათვის დამახასიათებელია როლური თამაშები და იმიტაცია,ფიზიკური ობიექტების გამოკვლევა და ეგოცენტრიზმი.განვიხილოთ თითოეული მათგანი:
როლური თამაშები და იმიტაცია: თამაშის ამ სახეობისათვის დამახასიათებელია სხვადასხვა როლების და სიტუაციების გათამაშება,მაგალითად ექიმობანას ან სახლობანას თამაში.სიუჟეტ-როლური თამაშები გულისხმობს არა მხოლოდ რამდენიმე მოქმედების იმიტაციას,არამედ ფანტაზიის მნიშვნელოვან ელემენტებს.
ფიზიკური ობიექტების გამოკვლევა-როცა სკოლამდელები თამაშობენ სხვადასხვა ფიქიკური ობიექტებითა და მახასიათებლებით ისინი ეცნობიან მათ თვისებებს და იმ კანონებს,რომელთაც ეს ობიექტი ემორჩილება, მაგალითად კონსტრუქტორებით თამაში, ‘’ფაზლის’’ აწყობა,პლასტელინით თამაში.
ფიზიკური ობიექტების გამოკვლევა-როცა სკოლამდელები თამაშობენ სხვადასხვა ფიქიკური ობიექტებითა და მახასიათებლებით ისინი ეცნობიან მათ თვისებებს და იმ კანონებს,რომელთაც ეს ობიექტი ემორჩილება, მაგალითად კონსტრუქტორებით თამაში, ‘’ფაზლის’’ აწყობა,პლასტელინით თამაში.
რაც შეეხება ეგოცენტრიზმს;მის მნიშვნელობაზე ყურადღება გაამახვილა შვეიცარიელმა მეცნიერმა ჟან პიაჟემ, რომელიც ბავშვის თამაშის შესწავლისას ეგოცენტრიზმის უხვ გამოვლინებას წააწყდა.მაგალითად,ბავშვები თამაშისას თავისთვის ლაპარაკობენ,ისე რომ არ ჰყავთ სასაუბრო ობიექტი.
მიუხედავად მრავალი განსხვავებული თეორიისა ფაქტი ერთია, რომ თამაშს უდიდესი როლი აქვს პიროვნების ფორმირებაში. სწორედ ამიტომ ეს საკითხი წლების განმავლობაში ინარჩუნებს აქტუალობას.
იყო გამორჩეული ნიშნავს:
February 9th, 2014 | by ოთხი მოტივი
გამორჩეულია ადამიანი,რ ომელიც გვერდით ჩაუვლის პატარა ლითონის ნაჭერს და მასში მშვენიერი ქანდაკების შექმნის შესაძლებლობას ხედავს. იგი ქალაქის ძველ და უსიცოცხლო ნაწილშიაც კი ახალი დასახლების განვითარების პერსპექტივას ამჩნევს. გამორჩეული ადამიანი ცხოვრების ყოველ კუთხე–კუნჭულში შესაძლებლობებს ხედავს!
იყო გამორჩეული ნიშნავს ფართოდ გაახილო თვალები, იყო აქტიური,იყო საკმარისად ნიჭიერი, თავდაჯერებული და კრეატიული იმისათვის, რომ დაინახო შესაძლებლობები.
გამორჩეული ადამიანი ამბობს: ჯერ გაარკვიე რისი გაკეთებაა საჭირო, ვიდრე მოქმედებას დაიწყებდე. შეაგროვე ინფორმაცია, იყავი მომზადებული და გააკეთე ყველაფერი იმისათვის, რომ მომავალს უფრო ძლიერი შეხვდე.
გამორჩეული ადამიანი მომავალს აწმყოში ხედავს. იგი მუდამ პოულობს გზას, რომ სარგებელი მიიღოს ნებისმიერი სიტუაციიდან და არა პირიქით. გამორჩეული ადამიანები ზარმაცები არ არიან .ისინი არ ელოდებიან, თუ როდის მივლენ შესაძლებლობები მათთან , ისინი არჩევენ თვითონ წავიდნენ მათ საძებნელად.
იმისათვის, რომ იყო გამორჩეული ორი რამაა საჭირო :
შემოქმედებითი უნარი. შენ გჭირდება შემოქმედებითი უნარი, რომ სწორად შეაფასო სიტუაცია. გჭირდება შემოქმედებითი უნარი იმისათვის, რომ დაინახო სამყარო სულ ცოტათი განსხვავებულად… გჭირდება შემოქმედებითი უნარი იმისათვის, რომ აირჩიო განსხვავებული გზა – იყო განსხვავებული..
მხნეობა რომ იყო შემოქმედებითი. შენ გჭირდება მხნეობა , რომ შეხედო სამყაროს განსხვავებული თვალით, წახვიდე ხალხის აზრის წინააღმდეგ, აირჩიო განსხვავებული გზა, დადგე მარტო, თუ ეს საჭირო იქნება ! ! ! და აირჩიო მოქმედება, უმოქმედობასა და მოქმედებას შორის..
იყო გამორჩეული ამ ყველაფერთან ერთად ნიშნავს იმას, რომ იყო კმაყოფილი საკუთარი ცხოვრებით და საკუთარი თავით.. არ გქონდეს იმის შეგძნება, რომ ყველაფერი არ გააკეთე, რაც შეგეძლო. გქონდეს იმდენი შეგნება და ღირსების გრძნობა, რომ კვლავაც არ შეწყვიტო ბრძოლა და მუდამ ეძებო შესაძლებლობები…
შენიშვნა: ავტორი: ჯიმ რონი.
როგორ შევაყვაროთ ბავშვს კითხვა
თამარ ადამია – ბავშვთა ფსიქოლოგი, მწერალი
საინფორმაციო ტექნოლოგიების განვითარებასთან ერთად, ბუნებრივია, წიგნისადმი ინტერესმა იკლო. მშობლებს არ უნდა დაავიწყდეთ, რომ წიგნით მიღებული ცოდნა გაცილებით მნიშვნელოვან კვალს ტოვებს პიროვნების მრავალმხრივ ინტელექტუალურ განვითარებაზე, რომ არაფერი ვთქვათ მეტყველებაზე, აზროვნებაზე… ჩვენს სწრაფად ცვალებად სამყაროსთან შეგუებას დღეს, მითუმეტეს მომავალში მხოლოდ ხარისხიანი განათლების მქონე, წიგნიერი ადამიანები შეძლებენ. წიგნიერების თემაზე საუბრობს ჩვენი ბლოგის სტუმარი, ბავშვთა ფსიქოლოგი თამარ ადამია.
_ რა ასაკიდან უნდა შევაყვაროთ ბავშვს წიგნი?
ბავშვი უკვე ერთი წლიდან უნდა მივაჩვიოთ წიგნთან ურთიერთობას. მაგალითად, ელფს აქვს 12 პატარა, ბავშვის ხელისგულისოდენა შემეცნებითი წიგნი, რომელიც ერთ დიდი ყუთში დევს. ეს წიგნები ბავშვს ამ ასაკიდან შეგვიძლია მივცეთ, თან უნდა ვესაუბროთ წიგნში მოცემულ ილუსტრაციებაზე. მოკლედ, წიგნის შერჩევისას აუცილებლად უნდა გავითვალისწინოთ ბავშვის ასაკი. რადგან, რაც უფრო პატარაა ბავშვი, მით უფრო მცირე ნებისყოფა გააჩნია იმისთვის, რომ მოისმინოს 15-20 წუთიანი ხანგძრლივობის ინფორმაცია, ის უბრალოდ ,,გამორთავს ყურებს” და ყურადღებას სხვა რამეზე გადაიტანს. არასწორად შერჩეულმა წიგნმა შეიძლება მას საერთოდ დაუკარგოს წიგნისადმი ინტერესი.
_ რა მოცულობის უნდა იყოს ტექსტი?
მშობელმა უნდა იცოდეს, რომ ერთი წლის ასაკში ტექსტი არ უნდა აღემატებოდეს 30-40-50 სიტყვას. უკვე 3 წლის ასაკში ბავშვებს მოსწონთ საყოფაცხოვრებო ზღაპრები, რომელშიც ცხოველები და ფრინველები მათთვის ნაცნოს საქმიანობას ეწევიან, მაგალითად თამაშობენ, ცელქობენ, აცხობენ _ ადამიანური ურთიერთობებით დატვირთული სიუჟეტები, ყველა ის საქმიანობა, რასაც ისინი გარშემო ხედავენ. მოკლედ მოსწონთ ცხოველეთა ურების სიუჟეტები.
ასაკის მატებასთან ერთად ნელ-ნელა იცვლება მათი გემოვნება და ისინი უკვე ადამიანებზე, თავიანთ თანატოლებზე გადმოცემული ამბებით ინტერესდებიან, მოგვიანებით კი შემოდის ჯადოსნური ზღაპრები. უნდა გვახსოვდეს, რომ ბავშვი მიმბაძველი არსებაა: თუ მის გარშემო უფროსები ხშირად კითხულობენ წიგნებს, ბავშვი ყოველთვის შეეცდება მიბაძოს უფროსებს.
საუბრის დროს ჩვილებიც კი არჩევენს ემოციებს., ამიტომ მშობლების საუბარი უნდა იყოს ემოციური. როგორც უკვე აღვნიშნე, რეკომენდირებულია წიგნების კითხვა ერთი წლიდან, ეს უნდა იყოს მუყაოსგვერდებიანი წიგნები. თითოეულ გვერდზე უნდა ეწეროს მხოლოდ ორი–სამი სიტყვა, დანარჩენი მოცულობა უკავია ილუსტრაციას, ანუ წამყვან როლს ასრულებს ილუსტრაცია და არა ტექსტი, ბავშვის ყურადღებას ილუსტრაცია იქცევს _ ფერები და რამდენიმე ობიექტი. ბავშვს უნდა მივცეთ წიგნის გადაფურცვლის, ილუსტრაციებზე დაკვირვების საშუალება. ასაკის მატებასთან ერთად ტექსტი მატულობს, ილუსტრაციებს ობიექტები ემატება და მოცულობაშიც მცირდება
4 წლიდან რეკომენდებულია წიგნში მოცემული ილუსტრაციების დათვალიერება წაკითხვამდე, კითხვების დახმარებით ილუსტრაციების აღწერა, ვარაუდების დონეზე წიგნში მოთხრობილი ამბის გამოცნობა. მსგავსი სტრატეგია ბავშვს წიგნისადმი დაინტერესებას უძლიერებს და წაკითხულს უფრო მეტი ყურადღებით მოუსმენს. შეგვიძლია ზოგჯერ შეწვიტოთ კითხვა, რათა ბავშვმა თავად გააგრძელოს ამბავი. უკვე 3 წლიდან სჯობს ბავშვი თავად წაიყვანოთ წიგნის მაღაზიაში და მასთან ერთად შეარჩიოთ მისი ასაკის შესაბამისი წიგნები. განათლებაში ჩადებული ინვესტიცია ყოველთვის წარმატებული და ნაყოფიერია სწორი მიდგომების შემთხვევაში.
|